Grønt udviklingsbidrag til kommuner er løsningen

29. august 2024

KRONIK BRAGT I JYLLANDS-POSTEN

Grønt udviklingsbidrag til kommuner er løsningen

Af Business Region MidtVest bestående af borgmester i Herning Kommune, Dorte West, borgmester i Ikast-Brande Kommune, Ib Lauritsen, borgmester i Holstebro Kommune, H.C. Østerby, borgmester i Ringkøbing-Skjern Kommune, Hans Østergaard, borgmester i Skive Kommune, Peder Chr. Kirkegaard, borgmester i Lemvig Kommune, Erik Flyvholm og borgmester i Struer Kommune, Marianne Bredal.

De syv kommuner i Business Region MidtVest hilser det nye landdistriktsudspil velkommen. Det vækker stor begejstring, at regeringen ønsker at gøre en økonomisk forskel for de kommuner, der gør en ekstraordinær forskel på klimaets vegne og de grønne ambitioner, der er på energiområdet. En model der honorerer denne indsats, det ser vi positivt på. Det vil også være afgørende at sikre den nødvendige lokale opbakning, hvis Danmark skal bevare sin position i den absolutte verdenselite inden for grøn energi og klima. En veldrevet energisektor er krumtappen i omstillingen til et mere bæredygtigt samfund. Regeringen skal derfor roses i at tænke dette ind i det nye udspil.

Kommunerne spiller en central rolle i udbygningen af mere vedvarende energi (VE) på land. I Midt- og Vestjylland huser vi 6% af den danske befolkning, området optager 13% af landets areal og i 2023 leverede vi 27% af alt grøn strøm i Danmark. Et foregangsområde. Men sammenligner vi de nationale grønne ambitioner og internationale forpligtelser, der er givet, med udrulningen af VE på land, så går det for langsomt. En stor del af udfordringen skyldes, at der i stigende grad i kommunerne opleves lokal modstand til at bidrage til interesserne om et grønnere og mere forsyningssikkert samfund gennem dansk produktion af VE. Det er et problem. Og det forstærkes i, at dem, der skal leve med vindmøllerne og solcelleanlæggene, mærker for lidt til værdiskabelsen. Derfor mener vi, at der skal en større økonomisk gulerod til for at kunne skabe yderligere engagement på området. Særligt hvis vi fortsat skal levere yderligere for at nå målsætningerne, hvilket vi gerne vil. Det vækker dog ikke begejstring, hvordan modellen i landdistriktsudspillet er skruet sammen. Der lægges op til, at ordningen finansieres via kommunernes bloktilskud, hvilket er uhensigtsmæssigt. Det modarbejder tidligere aftaler om at styrke kommunernes økonomi og evne til at tackle vilde problemer.  

Den midt- og vestjyske model: 4 øre pr. KWh grøn strøm produceret lokalt skal gå direkte til kommunen

Vi foreslår, at der indføres et grønt udviklingsbidrag til kommunen, der baseres på en ny model efter norsk forbillede med indførelse af et bidrag på 4 øre pr. KWh grøn strøm produceret lokalt. Her tages der udgangspunkt i den samlede årlige produktion af VE i kommunen, så både eksisterende produktionskapacitet og ny produktionskapacitet udløser indbetaling til kommunen.

Udviklingsbidraget skal findes via eksisterende midler, der tilfalder staten. Elafgiften indbragte i 2020 statskassen 12,1 mia. kroner. Der er besluttet en reduktion af elafgiften, og dermed er der forudset et fald i de statslige indtægter. Formålet hermed er at fremme omstillingen til el og dermed den grønne omstilling. Det løbende udviklingsbidrag foreslås finansieret via elafgiften, hvor et beløb svarende til 4 øre pr. produceret KWh reserveres til kommunerne. Der skal ske en årlig afregning mellem stat og kommunerne med afsæt i Energistyrelsens overblik over produceret (MWh) eller installeret (MW) VE i den enkelte kommune. Nationalt vil det årlige provenu svare til ca. 557 mio. kr. med afsæt i 2023 produktionstal for sol og vind på land for hele Danmark. Det er med andre ord mere end en fordobling af den netop foreslåede bonusordning i det kommende landdistriktsudspil. Det er ret og rimeligt – og der er en lang række fordele ved modellen. Blandt andet, at:

  1. Udviklingsbidraget vil være et aktiv i, at Danmark styrker forudsætningerne for at nå sine reduktionsmål for Co2 i tide og samtidig investere i klimatilpasning og beskyttelse af biodiversitet gennem investeringer i natur- og vandområder.
  2. Udviklingsbidraget vil være med til at styrke konkurrenceevnen for danske virksomheder og forskningsmiljøer, idet de kan udvikle nye metoder og forretningsmodeller og dermed blive markedsledende inden for eksempelvis Power-to-X.
  3. Udviklingsbidraget vil sikre lokale arbejdspladser og basis for ny bosætning og dermed sikre en bedre balance på tværs af Danmark.
  4. Udviklingsbidraget vil muliggøre investeringer øremærket bedre velfærd lokalt.
  5. Udviklingsbidraget vil skabe et større incitament til at flere kommuner kommer med på vognen.

Vores vurdering er, at ved en indførelse af et udviklingsbidrag til kommunerne vil det sætte skub i udbygningen af VE på land og dermed målrettet fremme den grønne omstilling på en anden måde end blot gennem et prissignal. Der vil således uden nye statsfinansielle konsekvenser, kunne indføres et løbende udviklingsbidrag, som vil styrke udbuddet af grøn strøm.

Læs med her: JYLLANDS-POSTEN KRONIK