Vi har tre overordnede arbejdsområder

Ambitionen er at samarbejdet i BRMV skaber en stærk vækstorienteret Midt- og Vestjysk region, der udnytter fremtidens teknologiske muligheder

Business Region MidtVest er sat i verden ud fra lige dele ønsker og behov. Erhvervslivets behov for de bedste rammer til virksomhedsvækst. Og kommunernes ønske om at samarbejde for en fælles fremgang i hele det midt- og vestjyske område. 

Der er brug for, at Herning, Holstebro, Ikast-Brande, Lemvig, Ringkøbing-Skjern, Skive og Struer kommuner står sammen om at skabe grundlaget for fremtidens vækst gennem et ambitiøst partnerskab med erhvervslivets regionale aktører - samt at udbygge netværk og relationer gennem nationale og internationale samarbejder.

Nedenfor kan du se Business Region MidtVests strategiske målskive, der indrammer områdets udviklingsprofil og styrkepositioner. Målskiven repræsenterer følgende tre arbejdsområder, samt de perifere aspekter som skal indarbejdes i de enkelte arbejdsområder:

  1. Ressourcer & Kompetencer
  2. Erhvervssatsninger
  3. Infrastruktur

BRMV Strategiske Målskive

De tre arbejdsområder i Business Region MidtVest  

Internationalisering og eksport - Uden for egne grænser
Den gennemsnitlige eksport pr. indbygger er dobbelt så stor i business regionen, end noget andet område af Danmark. Derfor er eksport og internationalisering, med fokus på aktiviteter og relationer, til fremme af erhvervslivets interesser et naturligt fokusområde for arbejdet i Business Region MidtVest.

Staten, Region Midtjylland og EU i Bruxelles er det primære kontaktnetværk, ligesom målet også er at skabe samarbejdsflader med andre vækstorienterede business regions og byregioner - for eksempel syd for grænsen.

[Midt- og Vestjylland har solide nationale og internationale kontakter med fokus på erhvervslivets interesser]


Branding - Mere ud over kanten

”Det er lettere sagt end gjort”, lyder et velkendt mundheld. Men når det kommer til at fremhæve Midt- og Vestjylland som stedet, der har det hele, er det nærmest omvendt.

Midt- og vestjyder skal være bedre til at fortælle om de gode historier og steder – om de ting vi har gjort. 

Gennem ’place-branding’ og lokale ambassadører ønsker Business Region MidtVest at forbedre områdets image. At bringe et andet og mere attraktivt billede af Midt- og Vestjylland til omverden. Både med fokus på karrieremuligheder i erhvervslivet, den kulturelle mangfoldighed og på befolkningen - lige fra den vindblæste fisker i vest til den kreative designstuderende i øst.

Vi skal sætte os selv i scene og komme noget mere ud over kanten. Borgerinvolvering og lokale ambassadører sikrer, at brandingen også ’kommer nedefra’ med stor troværdighed og autenticitet.

[Midt- og Vestjylland er kendt som STEDET, fordi området har det hele]


Iværksætteri - Grobund for nye erhvervseventyr
Kigger vi på Midt-og Vestjyllands produktionsindustrier, er her en oplagt mulighed for at forene vækst og innovation, fremdrift og iværksætteri. Med den rigtige støtte til lokaler, netværk, teknologi samt kompetencer til rådighed, kan et produktionsnært iværksættermiljø vise sig at udvikle sig til en smeltedigel for nye forretningsmodeller.

Business Region MidtVest ønsker at supportere erhvervsrådenes arbejde med iværksættere og små og mellemstore virksomheders innovationsprocesser, samt koordinere dele af indsatsen mellem erhvervsfremmeaktørerne.

Det er også et mål at kortlægge, hvilke tiltag der globalt set virker inden for innovationsmiljøer og iværksætteri.

[Midt- og Vestjylland har iværksætterhubs og faciliteter i de industrier, hvor området har styrkepostioner]